söndag 18 januari 2015

Jesu kärlek är en självutgivande kärlek

Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar." (Joh. 13:34, 35)

Sorgligt nog finns det andra saker än kärlek vi är bra på. Vi är t.ex. väldigt bra på att hitta fel hos andra. Om vi inte pekar ut dem högt så tänker vi på dem eller säger till någon annan. Tyvärr knuffar det bort ibland bort oss från den Gud satt oss att älska. Att fokusera på andras fel kan få oss själva att må bättre. Det vill vår syndiga natur, den är mer intresserad av att älska sig själv än att tjäna och älska andra.

Det kan vara deprimerande att tänka på vår brist på kärlek till varandra. Men det är tröstande, och glädjande att tänka på Jesu kärlek till oss. ”Jag har älskat er” säger han i dagens text. Förstår vi vad det innebär?

Jesus älskar oss inte för att vi är så älskvärda, han älskar oss för att han är kärleken. Gud är kärlek. Han vet att du och jag har felat, men han väntade inte på att vi först skulle göra oss förtjänta av hans kärlek.

Utan att vi bad honom om det, utan att vi frågade honom ödmjukade han sig, och blev människa, han höll Guds lag fullkomligt i ditt och mitt ställe, han blev vår ställföreträdare inför en helig Gud. Utan att vi bett honom det, dog han på ett kors som ett offer för våra synder. Det är självutgivande kärlek. Guds kärlek i Kristus är en kärlek som offrar sig, som utger sig, den förlåter alla våra synder, därför att de är sonade i och genom Guds sons blod.

Han slutade inte att älska dig och mig, han födde oss på nytt genom dopets vatten, han för oss till tro och bevarade oss i tron genom evangelium och han försäkrar oss om sin nåd och förlåtelse genom att räcka oss sin kropp och sitt blod i altarets sakrament.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar