torsdag 1 januari 2015

Förutsättningslös kärlek, var den finns

Förutsättningslös kärlek är sällsynt. Men vi ser glimtar av den här och där. Mamman som sitter uppe hela natten och tar hand om sitt sjuka barn kallar det inte ett uppoffrande eller vedermöda, hon kallar det kärlek. Maken som blir kvar hos sin maka de sista svåra åren av sjukdom, av demens och omvårdnad kallar det inte uppoffrande, utan kärlek. 

Men mycket av det vi kallar kärlek idag är inte ovillkorlig, förutsättningslös och utgivande. En dam skriver ett brev till sitt ex: ”kära Jimmy, inga ord kan uttrycka hur olycklig jag känt mig sen vi gjorde slut. Snälla, säg att du tar mig tillbaka. Ingen kan ersätta din plats i mitt hjärta, så snälla, förlåt mig. Jag älskar dig, jag älskar dig, jag älskar dig! Din för alltid, Marie….Ps. Grattis för storvinsten på Bingolotto!”



Sann kärlek visar sig inte genom tomma ord, utan genom handling. Den har alltid ett pris, och det är dyrt. När man älskar så är det till fördel för andra. Din och min kärlek är
inte till för oss, den ger, den tar inte. Så är också Guds kärlek. Guds kärlek är ett självutgivande så lång utgivande kan gå.



Det är ändå märkligt när man tänker på det. Att Gud har tid att tänka på, i kärlek, just dig och mig personligen, när han har en hel värld att tänka på. Han tänkte på just dig och mig när han bar sitt kors, när han tog emot piskslagen. Det var vår väg han vandrade.



Han älskar till och med dem som säger att de inte tror att han finns, han älskar ateisterna och avgudadyrkarna. Nämn en person på jorden, så kan du vara säker på att Gud älskade honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar