fredag 23 januari 2015

Har du blivit vän och van med din egen kamp och dina egna bekymmer?

"Därefter inföll en av judarnas högtider, och Jesus gick upp till Jerusalem. Vid Fårporten i Jerusalem finns en damm som på hebreiska heter Betesda. Den har fem pelargångar, och i dem låg många sjuka, blinda, halta och lama. Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år. Då Jesus såg honom ligga där och visste att mannen hade varit sjuk så länge, sade han till honom: "Vill du bli frisk?" Den sjuke svarade honom: "Herre, jag har ingen som leder mig ner i dammen när vattnet kommer i rörelse, och när jag själv försöker ta mig dit, hinner någon annan före mig." Jesus sade till honom: "Stig upp, ta din bädd och gå!" Genast blev mannen frisk och tog sin bädd och gick. Men det var sabbat den dagen, och judarna sade till mannen som hade blivit botad: "Det är sabbat. Du får inte bära din bädd." Han svarade dem: "Den som gjorde mig frisk sade till mig: Ta din bädd och gå!" Då frågade de: "Vem var det som sade åt dig att du skulle ta din bädd och gå?" Men han som hade blivit botad visste inte vem det var. Jesus hade nämligen dragit sig undan, eftersom det var mycket folk på platsen. Senare träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom: "Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig." (Joh. 5:1-14)

Alla kristna har olika kors. Det kan var ett lidande, det kan vara frestelser, svåra situationer eller något annat. När man betraktar det utifrån kan man undra: ”Varför hjälper han oss inte bara?” Han vet hur många gånger vi försökt. Han vet hur många gånger vi blivit besvikna.

Kristus frågar mannen:

"Vill du bli frisk?"

Är det vad du vill? Vill vi verkligen? Eller har vårt bekymmer med tiden blivit en kär vän? Man brukar tala om skötesynder (Observera att synd har inte direkt med sjukdom att göra. Men både sjukdom och synd är bekymmer). Det finns synder som vi vant oss så mycket med att vi nästan inte märker dem. Ändå bryter synd ner oss, förmörkar vår tillvaro och gör oss missmodiga.

"Vill du bli frisk?"

Stirrar vi fortfarande mot Betesda, mot vår egen föreställning om hur vi skall bli kvitt vårt eget bekymmer, eller inser vi att Kristus kan göra det på ett helt annat sätt än vi tänkt?

Mannen är hjälplös, han är utan hopp, och han är dessutom, utan verkliga vänner. Han säger:

"när jag själv försöker ta mig dit, hinner någon annan före mig”
Om de andra verkligen brytt sig om honom, hade de låtit honom gå före, och försökt själva senare. 
 
Vi kanske också litar för mycket på människor. Vi tror att någon god vän med erfarenhet ska stödja oss, att en expert ska tala om hur man gör. Men när det gäller det andliga så kan vi inte lita på människor, bara människor i den mån de är Guds språkrör
 
Skriften säger:

"Lita inte på furstar, inte på människor som ej kan frälsa. När deras ande lämnar dem, vänder de åter till stoft. Den dagen går deras planer om intet. Salig är den som har Jakobs Gud till sin hjälpare. Han sätter sitt hopp till HERREN, sin Gud, till honom som har gjort himmel och jord och hav och allt som finns i dem, till honom som är trofast för evigt.” (Ps. 146: 3 - 6)

Och nu stod han där, Kristus som är sann Gud och sann människa i en person.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar