onsdag 7 januari 2015

Gud älskade världen så att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på honom inte skall få förlorad

Gud räcker frälsningens gåva till tron och var och en inbjudes att tro. Jag inbjöd en man till kyrkan och han svarade då att ”jag är inte en sån som går i kyrkan”. Jag försökte förklara att kyrkan inte bara är till för dem som redan går i kyrkan. Kristus säger:
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." (Joh 3:16)


I 1917 så står det ”för att var och en som tror på honom”. Den gåva Gud gav till världen får den som tror, var och en som tror, tillägnar sig. Och Gud vill att alla skall ta emot den gåva Gud skänkt åt hela världen. Skriften säger:
Gud, vår Frälsare…vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.” (1Tim. 2:3,4)


Herren…vill [inte] att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.” (2Petr.3:9)
Johannes fortsätter i den 17:e versen:
Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.” (Joh. 3:17)

Ingen har rätt att tänka att detta inte gäller mig. Ingen har rätt att säga att han eller hon inte är värdig. Att tro, det är att komma till Kristus och säga: ”Jag är inte värdig, ta emot mig för att du dött för mig


Och Kristus säger till var och en som kommer till honom med ånger och tro:


den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut.” (Joh. 6:37)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar