torsdag 1 januari 2015

Gud älskade dig och mig, trots att han visste allt om oss och är allsmäktig

Bibeln lär att Gud är allvetande och det fantastiska är att han älskar oss trots sitt allvetande. Gud känner oss och han vet allt om oss och trots detta gick han till korset för oss. Det är kärlek.

Skriften säger:

Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” (Rom. 5:8)

Han visste allt om dig och mig när han hängde på korset, han kände till alla våra hemligheter. Hans allvetande innefattade alla de dåliga saker vi gjort och allt jag skulle ställt till med i framtiden. Ändå lyfte han in dig och mig i sin försoning och dog för oss. Gud kände också till vad du och jag borde ha gjort, som han befallt oss att göra, han kände till våra bekymmer och han vet om när vi känner oss nerslagna, så frustrerade att vi är beredda att ge upp. Han vet när vi balanserar på gränsen till att falla ihop, därför gick han till korset för vår skull. Han ser att vi förvandlat hans vackra värld till en soptipp. Ändå älskade oss hela tiden.

Men Gud älskade oss inte bara trots sitt allvetande. Han älskade oss också trots sin allmakt. Vad kunde han gjort när han såg att vi förstörde hans värld, oss själva och
varandra? Han kunde satt stopp för alltihop i kraft av sin allmakt. Han kunde satt punkt för den här världen. Men han gjorde det inte, han dömde inte världen. Han lät den finnas kvar, för att det fanns människor i den som kunde nås av Guds kärleks evangelium.

Skriften säger:

Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.” (2Petr. 3:9)

Gud älskade, därför sände han sin enfödde Son till världen. Han kom till sitt eget, men hans egna tog inte emot honom. När han blev hånad, bunden och slagen, när man piskade och spottade på Honom, så kunde han ha brukat sin allmakt , han kunde ha sänt tiotusen änglar, som blåste rent i den romerska hären och bland tempelvakter: men han gjorde det inte. Han lät sig föras till korset som ett frivilligt offer för din och min synd, för att han älskade dig och mig. Han älskade, trots sin allmakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar