måndag 9 juni 2014

En herde som älskar sina får

Jesus är den store Herden för de andliga fåren. Han känner sina får, säger Bibeln. I Johannes 10 säger han:



jag känner mina får, och mina får känner mig” (Joh. 10: 14)



Tänk så stort, vi har en Gud som känner vår smärta och våra sorger. Han vet allt om oss och ändå älskar han oss. Han vet om sådant som vi skäms för, och ändå älskar han oss.



Vår herde är mäktig. Han kan beskydda sina får. Vi läser i evangelierna hur han drev ut de onda andarna med sina ord. ”han…. är huvudet över alla makter och väldigheter. ” (Kol 2: 10)



Herden samlar än idag får till sin hjord, från alla folk, stammar, länder och språk. I Johannes 10 säger han:



Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst.
Så skall det bli en hjord och en herde.” (Joh. 10: 16)



Hur mycket han älskar sina får förklarar han när han säger:



jag ger mitt liv för fåren.” (Joh. 10: 15)



Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren.” (Joh. 10: 11)



På ett annat ställe säger han:



Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. 14 Ni är mina vänner.” (Joh 15: 13-14)



Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.” (Joh 3: 16-17)



Finns det någon av oss som känner någon som älskar oss mer än Gud älskar?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar