lördag 30 juni 2012

Evangeliet helar och delar


Kristus säger:

"Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord.” (Joh. 14: 23, 24)

Det är därför vi inte kan räcka brodershanden till dem som förkastar större eller mindre delar av Guds Ord, det är därför vi inte har kyrkogemenskap kors och tvärs med människor som kompromissar med Guds Ords lära, hur mycket man än talar varmt om Jesus.

Texten fortsätter:

Judarna sade: "Nu förstår vi att du har en ond ande. Abraham dog, och likaså profeterna, och du säger: Den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin smaka döden.  Är du större än vår fader Abraham? Han dog, och profeterna är döda. Vem ger du dig ut för att vara?" Jesus svarade: "Om jag ärar mig själv, är min ära ingenting värd. Det är min Fader som ärar mig, han som ni kallar er Gud. Ni känner honom inte, men jag känner honom. Om jag sade att jag inte kände honom, skulle jag vara en lögnare som ni. Men jag känner honom och bevarar hans ord. Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad." Judarna sade: "Du är inte femtio år än, och Abraham har du sett!" Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är , redan innan Abraham blev till." Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen. ” (Joh. 8:52 - 59)

Jesus säger att han inte bara existerade före Abraham, han är själva existensen.

”Amen, amen säger jag er: Jag Är , redan innan Abraham blev till”

När Moses hade frågat Gud som uppenbarade sig för honom i den brinnande busken, vad han hade för namn, så läser vi:

Gud sade till Mose: "Jag är den Jag Är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er." (2 Mos 3:14)

Jesus säger att han är Jag är. Jesus är Gud. Han är inte en Gud bland andra gudar. Han är den ende sanne Guden.

Mycket av dagens evangelisation bygger på idén att om vi bara förklarar evangeliet tydligt och klart, så kommer människor att möta det med glädje. Sanningen är att ju tydligare vi förklarar evangeliet, desto mer motstånd kommer vi att få. I texten vi läst är Kristus kristallklar om sin Gudom och om frälsningen genom tron på hans ord, och man vill omedelbart stena honom. Men frälsning kommer bara genom tron på evangeliet om Guds Son, så låt oss fortsätta att förkunna det. Även om inte alla tror, så kommer vissa att tro.

2 kommentarer:

  1. Citat: "Sanningen är att ju tydligare vi förklarar evangeliet, desto mer motstånd kommer vi att få."

    Klockrent.

    // Rolf Lampa

    SvaraRadera