måndag 18 juni 2012

Varför Läran är dyrbar


Läran är vad Gud lär i sitt Ord. Läran är allt det Gud talat till människan.

Det är klart att det är viktigt att äga gemenskap med Gud. Det är klart att kristen tro ger mycket glädje åt människor. Men enligt Skriften lär man känna Gud djupare och mer ingående genom att lära känna vad Han har sagt, genom Bibelns lära.

Kristus säger:

”Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig.” (Joh. 14: 23, 24)

Om vi verkligen älskar Jesus, och det gör vi för att vi är döpta och har hört om honom genom Bibelns lära, om vi verkligen älskar honom, så kommer vi att hålla fast vid hans Ord. Ett kännetecken på att man inte älskar Kristus blir tvärtom att inte hålla fast vid hans Ord.

Guds Ords lära målar bilden av vem Kristus är och vad han gjort för oss. Det är så han blir dyrbar för våra hjärtan, det är så vi kommer närmare honom, det är så vår kärlek till honom blir djupare, genom läran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar