söndag 19 april 2015

Gud räddar sitt folk från det onda

Och HERREN förde oss ut ur Egypten med stark hand och uträckt arm, med stora och fruktansvärda gärningar, med tecken och under. 5 Mos. 26:8

Med hjälp av väldiga under fick egyptierna sin dom av Gud, och samma under använde han för att befria sitt folk med. Då Egypten blev hemsökt av de nio första plågorna, blev hans folk besparade det onda. Då den sista plågan kom, gick dödens ängel förbi alla dem som hade strukit blod från ett lamm på dörrbjälken och dörrstolparna. Gud sparade Israels förstfödda söner från döden.


Vid Röda Havet delade Gud havet itu. Därmed kunde folket tryggt komma över till den andra sidan och bort från den egyptiska hären som jagade efter dem. Folket sjöng: " Jag vill lovsjunga HERREN, ty högt är han upphöjd. Häst och ryttare störtade han i havet. HERREN är min kraft och min styrka, han blev min frälsning." ( 2 Mos 15:1-2 ) Då Israels folk befann sig mitt i öknen och behövde mat, försörjde Gud dem med vatten, manna och vaktlar. Israels folk såg med glädje tillbaka på den tiden då Gud genom sina mäktiga gärningar befriade dem från Egypten och räddade dem från det onda medan de var på väg till det lovade landet.


Räddar Gud oss från det onda på samma sätt idag också? Både ja och nej. Av och till får vi uppleva att slippa undan en olycka eller bli befriad från en sjukdom genom ett under.

Ändå använder Gud inte alltid underverk för att rädda oss från det onda. Han kan använda dem som han har satt över oss, t.ex. våra föräldrar eller myndigheter. Oavsett hur han gör det, så håller han sitt löfte. Han har sagt: "Ingenting skall någonsin skada er." Luk 10:19
 
Detta löfte betyder inte att vårt liv kommer att bli problemfritt. Det betyder däremot att Gud ska styra och leda problemen i vårt liv så att de blir till det bästa för oss. Och i sådana stunder kommer vår goda herde ge oss den styrkan vi behöver och trösta oss med sin käpp och stav. 

 
Vi vet att Gud kommer att rädda oss från absolut allt ont den dagen han tar oss hem till himmelen. Vi kan instämma i Paulus ord om att Herren ska befria oss från alla onda angrepp och föra oss tryggt hem till sitt himmelska rike. Tryggt framme vid den himmelska stranden ska vi på nytt sjunga Israels lovsång om befrielse. "Herren är min kraft och min styrka, det är han som befriat mig

 
Låt oss tacka Gud med hjärta, mun och händer, Som överflödigt gott och oförtjänt oss sänder, Som helt från moderns liv på oss har nådigt tänkt Och allt vad tjänligt är, så rikligt oss skänkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar