lördag 31 maj 2014

Kristi Kyrka är det fridsrike gamla testamentets profeter talade om

Mitt rike är inte av den här världen.” säger Kristus, ”Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen." (Joh. 18: 36)

Det rike Kristus härskar i kan inte störtas, eller svältas ut, inte belägras och intas, det är fridens rike. Det är helt annorlunda än jordiska riken. Varje dag kan vi höra om att alla jordiska riken har problem. Islamistisk diktatur i Irak och Iran, och snart kanske i Egypten, Syrien och Libyen, bankkonkurser och lågkonjunktur i Spanien, Portugal och Grekland. Inga sådana problem finns i Guds rike, i den sanna osynliga Kyrkan, i Kristi kropp, i Guds tempel. Varför? Därför att rikets Kung är Kristus och hans spira är evangelium i ord och sakrament och medborgarskapet handlar om att tro på sina synders förlåtelse.


Nu kanske någon tänker att kyrkor också har problem och split. Men jag talar inte om yttra synliga samlingar av människor. Kristna har med sig sitt kött i det jordiska. Jag talar om den sanna osynliga
Kyrkan, jag talar om de heligas gemenskap, om samhörigheten som alla sant troende äger med varandra genom tron. I det riket finns inget split. Vi kan inte se det riket med våra ögon, även vi fast en dag ska se det ansikte mot ansikte.

Om vi skulle se det nu, vilken fantastisk syn det vore! Tänk om vi kunde se vad alla troende är i Kristus, idag. Aposteln beskriver den:

Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus” (Ef. 2: 6) Alltså inte ska, utan har, det vill säga så ser det ut i Kristi rike nu. Till vår ande är vi ett, kungar och präster, med Kristus.

Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj. Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren. I honom blir också ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden.” (Ef 2: 19-22)

1 kommentar: