måndag 5 maj 2014

Kristen kärlek - inte främst känslor - utan handling

Johannes skriver:

Vi älskar därför att han först har älskat oss.” (1Joh. 4:19)

En människa kommer inte till tro för att han eller hon, helt utan orsak kommer på att man är förälskad i Gud, utan för att man inser att Gud älskar oss.

Och när vi ser att Gud älskar oss, så börjar vi älska Gud och våra medmänniskor.

Men det är viktigt att betona att den kristna kärleken är inte bara är en passionerad känsla. Den är handling. Paulus skriver:

Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den
hoppas allting, den uthärdar allting.” (1Kor. 13:4 - 7)

Kärleken till Gud uttrycker sig i att vi lyder hans bud.

Johannes skriver:

Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud.” (1Joh. 5: 3)

Man kan alltså inte säga: ”Jag bryr mig inte om buden, jag har ju kärlek”. När vi tillber Gud, när vi går till gudstjänst och stödjer kyrkans verksamhet och ekonomi, läser Bibeln, när vi lyder och hedrar våra föräldrar, när vi sköter våra arbeten och studier med noggrannhet och entusiasm utrycker vi vår kärlek till Gud. Det är ju vad Gud vill.

Vi visar kärlek till Gud när vi visar kärlek till våra medmänniskor. Vi tjänar Gud när vi tjänar våra bröder och systrar.

Jesus säger:

Då skall konungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse. Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.” (Matt. 25: 34 - 40)

Johannes säger samma sak i 1 Joh 4: 20, 21:

Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta är det bud som vi har från honom, att den som älskar Gud också skall älska sin broder”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar