lördag 10 maj 2014

Festmåltiden

HERREN Sebaot skall på detta berg göra en festmåltid för alla folk, en festmåltid med utsökta rätter och gamla viner, ja, med bästa vin, väl klarat. Han skall på detta berg göra om intet den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag. Han skall för alltid göra döden om intet. Herren HERREN skall torka bort tårarna från alla ansikten, sitt folks vanära skall han ta bort från hela jorden. Ty HERREN har talat. På den dagen skall man säga: Se, här är vår Gud! Honom väntade vi på, han skall frälsa oss. Ja, här är HERREN som vi väntade på. Låt oss vara glada och fröjdas över hans frälsning.” (Jesaja 25:6-9)

När Gud talar till människan måste han använda sig av vårt språk och av våra erfarenheter. Om Gud hade talat om himmelska ting med himmelskt språk så hade vi inte förstått någonting. Gud talar om andliga ting utifrån våra erfarenheter, så vi har något att jämföra med, något att relatera till.

Så om Gud ska beskriva vad det största och underbaraste i det nya som kommer med Kristus och hans rike innebär, vad ska man ta ur vår erfarenhet för att vi ska kunna förstå?

Jag tror de allra flesta skulle ta fram som något positivt och glädjande: en lyckad festmåltid. Vad är det som gör den bra? Ja, vi kan tänka på den goda maten och drycken. Vi kan tänka på det goda umgänget, en riktig festmåltid där ingen har bråttom och man har riktigt trevligt tillsammans och pratar och är glada med varandra, en festmåltid som man inte vill ska ta slut.

En verklig festmåltid speglar äkta glädje, äkta kärlek, omtanke och ett avslappnat umgänge.

Judarna kunde relatera till sådana fester och måltider. Det var inte bara en social umgängesform, det var också en sakral, en helig umgängesform. När man offrade till Gud, så åt man också tillsammans av vissa offer. Måltiden var ett uttryck för gemenskap med varandra inom Gudsfolket och gemenskap med Gud. På 94 ställen i Bibeln talas om gemenskapsoffret för Gud.

Måltid på Bibelns tid var inte bara näring som man slängde in i mikron. Måltid betydde gemenskap. Den man åt med hade man bjudit in i sin gemenskap, sin samvaro, sitt umgänge.

I 2 Mosebok 24 gick ”Mose och Aron, Nadab och Abihu och sjuttio av de äldste i Israel” (v.9) upp på Sinai berg.

Det står så fint:
De fick se Israels Gud, och under hans fötter var som ett golv av safirer, likt själva himlen i klarhet. Men han lät inte sin hand drabba de främsta av Israels barn. De skådade Gud, och sedan åt de och drack. ” (v.10, 11)

Är inte det märkligt och vackert. De ser Gud, och sedan äter och dricker de.

I 1 Konungaboken läser vi om hur Elias flydde undan Isebel. Vi läser:

Själv gick han en dagsresa ut i öknen. Där satte han sig under en ginstbuske. Han önskade sig döden och sade: "Nu är det nog, HERRE. Tag mitt liv, för jag är inte bättre än mina fäder." Elia lade sig ner under ginstbusken och somnade. Men en ängel rörde vid honom och sade till honom: "Stig upp och ät!" Han såg upp, och se, vid hans huvud fanns ett bröd, som var bakat på glödande stenar, och en kruka med vatten. Han åt och drack och lade sig ner igen.” (1Kon. 19:4 - 6)

Gud beredde en måltid för honom i öknen. När Kristus hade uppstått och lärjungarna var ute och fiskade, så stod han inte vid stranden och inbjöd dem till ett teologiskt samtal. Vi läser hos Johannes:

Jesus sade till dem: "Kom och ät." Ingen av lärjungarna vågade fråga honom vem han var. De förstod att det var Herren. Jesus gick fram och tog brödet och gav dem, och likaså fisken. ” (Joh. 21:12, 13)

Att inbjuda till måltid är att inbjuda till gemenskap. Det var vad Jesus ville visa, att han var verkligen uppstånden och han ville ha gemenskap med dem.

Så gör Kristus än idag i sin Kyrka. Den gemenskap han ger oss i Altarets sakrament, nattvarden är inte bara social och personlig, den är också sakramental, en verklig förening med den korsfäste och uppståndne Frälsaren. Han bjuder oss med orden:

Tag och ät, detta är min kropp, drick alla av denna, denna kalk är det nya förbundet i mitt blod, för er utgjutet till syndernas förlåtelse.”

I med och under bröd och vin tar vi emot Herrens Kristi sanna kropp och blod. Vi får del av den förlåtelse han vann genom att offras i vårt ställe på korset.
(Image via Paula Norman)

1 kommentar:

  1. Och under tiden, här i jordelivet. Bjöd svenska Staten in lyckosökanden från jordens alla håll, för vi har bordet dignande med överflöd! - "Welcome refugees! Smörgåsbord åt alla hungrande! Kom å ät!", ropade svenska folkets förtroendevalda ledning!
    Och dem kom! Tusen och åter tusen! De åt och drack, å drack å åt å roade sig som så!
    Men det rika och förmögna svenska folket kände att nå't är fel?
    De STOD ju och åt! - "Så gör vi inte här i vårt välfärdsland! Här sitter vi ner, på gyllene stolar och äter vårt överflöd!"

    Det var bara det att, alla stolar var upptagna!
    Vår förtroendevalda ledning hade förbisett detta!
    Vi bjöd in dem i familjen! Men vi hade inga stolar åt dem!
    Och ju närmare den kinkiga situationen vi kom, desto prekärare, snudd på peniblare, blev det!
    - Vi hade inga: Nya kläder, tandborstar, sängar, alldeles för få toaletter, köket var för litet, inte tillräckligt stor tv-soffa... Vad skulle värden göra?

    Så ligger läget idag, och värden vet varken bu eller bä!
    Skotten haglar! Folk dör! Bombdåden kreverar! Sjukvården går på knäna! Lärarna gråter! Förebilderna gestaltas i amerikanska actionfilmer! - "Fuck you motherfucker", har översatts till och av gatans barn!

    OCH VAD GÖR KYRKAN???

    ...detta är min reflekterande kommentar till ett utopiskt ideal!
    Låt mig få dela med mig vad en väl känd och vis 'Folkpartistisk' riksdagspolitiker m.e.m. frustrerat yttrade till mig som svar på hotet från islam i verkligheten:
    "Tyvärr måste jag säga att om man vill bekämpa en ideologi som islam så måste man använda kristendomen som vapen eller rättare sagt bibeln. Även om man tror det är sagor. Ta bara the gates of wienna 1683, det handlade om att försvara det kristna Europa och det handlar det om nu med. Om man sedan ser till vad Gud säger i bibeln så säger han att det är fritt fram att tro på honom eller inte och det borde räcka som religionsfrihet i ett kristet land. Nu släpper man dock in islam som är motsatsen till kristendomen eftersom deras gud förnekar att han har en son och om det fanns en kristen kyrka så skulle de protestera mot att släppa in denna sk anti-christ. En del av kyrkan försöker dock omvända dessa till kristendom men det finns en annan del av kyrkan som försvarar islam som bibeln kallar för en sköka eftersom de tjänar flera herrar för att få bidrag från staten och även vill föra samman alla religioner i världen till något slibbigt och Luciferianskt. (Kyrka enligt bibeln är ingen byggnad utan en församling eftersom varje människa är sin egen kyrka och det är i den människokyrkan som i såna fall Gud har sin boning i hjärtat.) Tyvärr så är Sverige till stor del avkristnat så det kommer aldrig att sluta bra eftersom islam har alltid haft som mål att islamisera hela världen och så länge globalistfeminister sitter och tycker att man gör något humanistiskt genom öppna gränser och ovetande om vad islam är och låter sig luras av dessa att islam är fredlig så kommer de inte att fatta något förrän det är försent. Islam erbjuder ingen fred utan endast vapenvila till den dagen de blir starka. Islam betyder underkastelse och blir inte fredlig förrän hela världen underkastat sig detta."
    -------

    RELIGIONSFRIHET betyder - ATT: en människa som söker sanningen i tron, bortom kunskapens gränser och brister, och därigenom ordnas att tillhöra en specifik religion, religiös lära genom en konstitutionell lagskriven religionsfrihet så, ÄGER denne så rättigheten att fritt få byta "religion eller tro"!

    - DET, är religionsfrihet!

    Sverige har ett så, lagskrivet skydd* för svenskens rättighet till religionsfrihet!

    -------

    Ställ er därför frågan:

    - Svarar ISLAM upp mot religionsfrihetens ställda KRAV på att "innefatta frihet att byta religion eller tro", för att så kunna ordnas som en religion i vårt samhälle?

    SvaraRadera