fredag 1 mars 2013

Kristus valde lydnadens väg för vår skull



När Kristus motstår satans erbjudanden i öknen hade han redan valt korsets väg kontra den jordiska härligheten.  En dag, tre år senare, skulle Kristus hänga på korset, utanför Jerusalem, han skulle kanske se tempelmurens utsprång där den onde lockade med fåfänglighet. 

Satan hade sagt att tusen änglar kunde bära honom så att han inte stötte emot en fot. Det visste han och han hade sagt till Petrus när han greps i Getsemane: ”menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner änglar? Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas, som säger att detta måste ske.” (Matt 26:53). Och när han hängde på korset hördes samma appell judarna som passerade hans kors: ”hjälp dig själv, om du är Guds Son, och stig ner från korset!" (Matt 27:40).

Men Kristus var inte kallad att hjälpa sig själv. Han var kallad att hjälpa dig och mig, att frälsa världen. Skriften säger:

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd.” (Joh. 3:16-18)

Jesus säger:
Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig. Och detta är hans vilja som har sänt mig att jag inte skall förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan att jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen. Ty detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen." (Joh. 6: 38-40)

Guds vilja är människans frälsning. Gud vill att vi skall tro våra synders förlåtelse genom Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar