Juda och Israel drabbades verkligen av lidande. Kungen i
Assyrien kallas av Gud i Jesajaboken för ”min
vredes ris” (10:5). ”jag sände honom
mot ett gudlöst folk” säger Gud i det tionde kapitlet, ”mot min vredes folk. Jag befallde honom att
plundra och ta byte och trampa ner dem som smuts på gatorna..” (10:6)”Se er Gud kommer
med hämnd” säger Gud i Jesaja 35:4, ”vedergällning
från Gud,” (35:4) Den nådige Guden har alltså inte tagit tillbaka sitt
straff från det folk som vänt sig bort från Honom.Men det är just detta som är så förunderligt med Bibelns
Gud, den ende sanne Guden. Mitt i straffet, mitt i domen uppenbaras Guds nåd,
Guds frälsning och Guds godhet.
I samma mening, samma andetag tillfogar Jesaja:
”Han kommer själv
och frälsar er”
Gud är en helig och nådig Gud i samma person. Egentligen är Kristi kors en uppenbarelse av
både Guds kärlek, helighet och Guds vrede. Gud straffar synd. Och det är precis det han
gör på korset. När Kristus Guds evige Son hänger på korset så faller straffdomen
över hela världens synd på Honom. Guds vrede över synden är så total att själva
solen förmörkas. Och samtidigt kan vi peka på korset och säga:
”Han kommer själv
och frälsar er”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar