måndag 18 mars 2013

Vrede och kärlek är oundgängliga egenskaper hos Gud



Juda och Israel drabbades verkligen av lidande. Kungen i Assyrien kallas av Gud i Jesajaboken för ”min vredes ris” (10:5). ”jag sände honom mot ett gudlöst folk” säger Gud i det tionde kapitlet, ”mot min vredes folk. Jag befallde honom att plundra och ta byte och trampa ner dem som smuts på gatorna..” (10:6)”Se er Gud kommer med hämnd” säger Gud i Jesaja 35:4, ”vedergällning från Gud,” (35:4) Den nådige Guden har alltså inte tagit tillbaka sitt straff från det folk som vänt sig bort från Honom.Men det är just detta som är så förunderligt med Bibelns Gud, den ende sanne Guden. Mitt i straffet, mitt i domen uppenbaras Guds nåd, Guds frälsning och Guds godhet.


I samma mening, samma andetag tillfogar Jesaja:


”Han kommer själv och frälsar er
Gud är en helig och nådig Gud i samma person.  Egentligen är Kristi kors en uppenbarelse av både Guds kärlek, helighet och Guds vrede. Gud straffar synd. Och det är precis det han gör på korset. När Kristus Guds evige Son hänger på korset så faller straffdomen över hela världens synd på Honom. Guds vrede över synden är så total att själva solen förmörkas. Och samtidigt kan vi peka på korset och säga:

”Han kommer själv och frälsar er”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar