”Herren talade åter till
Ahas och sade: ’Begär ett tecken från HERREN, din Gud. Begär det nerifrån
djupet eller uppifrån höjden.’ Men Ahas svarade: ’Jag vill inte begära något,
jag vill inte fresta HERREN.’ Då sade Jesaja: ’Lyssna nu, ni av Davids hus: 'Är
det inte nog att ni vill trötta ut människor? Vill ni också trötta ut min Gud?
Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se jungfrun skall bli havande och
föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel.” (Jes. 7:10-14)
Profeten Jesaja hade kunnat sluta tala efter att Ahas avvisat tecknet. Eftersom han inte trodde, spelade det ju ingen roll.
Man
profeten hade i kapitel 6 fått befallningen:
”Gå
och säg till detta folk: ’Ni skall höra och höra, men inte förstå, och ni skall
se och se, men inte begripa. Förhärda detta folks hjärta, gör deras öron döva
och deras ögon blinda, så att de inte ser med sina ögon, hör med sina öron
eller förstår med sitt hjärta och vänder om och blir helade.’ Då frågade jag:
’Hur länge, Herre?’ Han svarade: ’Till dess städerna blir öde och ingen bor i
dem, husen blir utan folk och landet ligger öde och övergivet.’” (Jes.
6:9-11)
Jesaja
skulle tala Guds sanning fast ingen hörde. Och så talar han i dagens text om
ett annat tecken, som ingen förstod:
"Lyssna
nu, ni av Davids hus: Är det inte nog att ni vill trötta ut människor? Vill ni
också trötta ut min Gud? Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se,
jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet
Immanuel.”
(Jes. 7:13, 14)
Han
talar inte längre till enbart kung Ahas. Herren skall ge er ett tecken,
säger han. Det var alltså inte ett tecken för att mot kungens vilja övertyga
honom om Guds beskydd. Det var ett tecken till hela Juda folk som vittnade om
den Gud Ahas var totalt främmande för. I Ahas tankevärld existerade diplomati
och politik där Gud inte hade tillträde. Profeten talar om ett barn som skall
födas och kallas Immanuel – Gud med oss. Inte fjärran ifrån, Gud med oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar