måndag 5 mars 2012

Var inte rädda


I vår samtid har man romantiserat änglar så till den grad att folk tycker de är gulliga och ler lite ljumt när det talas om änglar. Men om vi tänker på att vi är syndare och änglarna är heliga och mäktiga väsen, så inser vi att i nästan alla beskrivningar av änglar i Bibeln så blev människor så rädda att de nästan föll till marken och svimmade, när de fick se en ängel. De trodde att de skulle, dö.  På många ställen måste änglarna säga: ”var inte rädd. Frukta inte”.

När man förstår att man är nära något som återspeglar Guds helighet så grips man av fruktan. När Petrus såg ett av Jesu underverk, så läser vi att han föll ner för Jesu fötter och sade:

 "Gå bort ifrån mig, Herre, jag är en syndig människa." (Luk. 5:8)

Jesus måste upprätta Petrus med orden:

"Frukta inte.” (Luk. 5:10)

Det största skälet till att vi inte behöver vara rädda är det skäl som Gud säger i dagens text hos profeten Jesaja:

”Israel: Frukta inte, ty jag har återlöst dig, jag har kallat dig vid namn, du är min”n (Jesaja 43: 1)

Vi behöver inte vara rädda för att vi är hans och han är vår Gud. 

Vi är hans, inte bara för att han skapat oss, utan också för att han friköpt oss, återlöst oss med sitt eget blod på korset. 

Vi blev hans egna barn genom det heliga kristna dopet, i dopet blev vi inlemmade i Guds stora familj. Han berättar om och om igen att vi är hans när han ger oss sitt eget blod och sin kropp i nattvarden och när han genom avlösningen i bikten och det offentliga skriftermålet försäkrar oss att våra synder är förlåtna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar