lördag 17 mars 2012

Han har tagit in hos en syndare!


Jesus mötte aldrig syndare för att tillåta dem att förbli som de var. Han kände Sackeus hjärta och visste vad som pågick inom honom.

Hade folkhopen sett detta, då hade de inte mumlat förargat: "Han har tagit in hos en syndare" (Lukas 19.7). Då hade de ropat med glädje: "Han har tagit in hos en syndare!". För vad sade Psalmen som vi citerade tidigare:

"Vem är som HERREN, vår Gud, han som tronar så högt, han som ser ner så djupt, vem i himlen och på jorden? Han som reser upp den ringe ur stoftet och lyfter den fattige ur dyn." (Ps.113:5-7)

Hade folkhopen sett vem Jesus var och hållit psalmen framför sina ögon, så hade de kunnat förstå hur evangelium förkroppsligas vid Kristi besök hemma hos Sackeus. Då hade de med glädje kunnat sagt:

"Han reser upp mig ur stoftet och lyfter mig ur dyn."

Kristus övernattade hos Sackeus och vi vet inte hur samtalet förlöpte under kvällsmåltiden. Självklart framförde Kristus samma undervisande budskap om Guds rike och om förlåtelsen som han framfört vid alla andra sina hembesök. 

Vi vet inte vad han sade och vi behöver inte veta det. Berättelsen är i sig själv en undervisning om Guds nåd som tar våra synder ifrån oss och fäster dem vid Guds Lamm, vid Kristus för att vi skulle bli rena och rättfärdiga genom Honom. Och när vi ser det, det är då vi förändras. När vi ser att Gud är nådig för Kristus skull, då är vi inte längre rädda för Gud, då vet vi att han älskar oss och då älskar vi honom. Våra liv förändras. Det gjorde också Sackeus liv.

"Sackeus stod där och sade till Herren: "Herre, hälften av det jag äger ger jag åt de fattiga, och om jag har bedragit någon, ger jag honom fyrdubbelt tillbaka." (Lukas 19: 8)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar