måndag 12 mars 2012

Kristus väntar inte på en inbjudan, han bjuder sig in till dig

När fariséerna och de skriftlärde vid ett tillfälle sade till Kristrus och hans lärjungar:

"Varför äter och dricker ni tillsammans med publikaner och syndare?"(Luk.5:30)

Så svarade Han::

"Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse utan syndare." (Luk.5:31, 32)

Kristus håller ingen predikan för Sackeus. Hela hans handlande är evangelium.

Sackeus hade som alla judar lärt sig i synagogan om Davids Son, Människosonen, den smorde, den lidande tjänaren, skottet från Isai rot och stam, som skulle komma för att upprätta, för att frälsa och rädda genom sin försoningsdöd. Det stod klart och tydligt. Han hade också hört ryktena om att denna Jesus kanske var Davids Son. Hela Kristi agerande, att han igenkänner denne främling och kallar honom vid namn gjorde att Sackeus kunde lägga ihop ett och ett.

Kan vi lägga ihop ett och ett? Kan vi koppla Kristi ankomst till just min person, just lilla jag som finns här? Nej,  vi kan inte det. Det är därför så härligt befriande att evangelium liksom bjuder in sig till oss.

Kristus säger inte till Sackeus:

"Hej. Kan jag möjligen få en inbjudan att komma hem till dig."

Nej, han säger:

"Sackeus, skynda dig ner, ty i dag måste jag komma och stanna i ditt hus."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar