tisdag 27 mars 2012

Kristus visade oss hur sann kärlek ser ut


I kärlek går Kristus före oss, för att vi skall följa efter honom i kärlek. Och för att vi inte skall inbilla oss att kärleken är filosofi, poesi och tankar så ger han oss exempel.

Han reste sig från bordet, lade av sig manteln och tog en linneduk och band den om sig. Sedan hällde han vatten i ett fat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med linneduken som han hade bundit om sig….När han hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: ’Förstår ni vad jag har gjort med er? Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, ty det är jag. Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag gjort mot er. Amen, amen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre, och budbäraren är inte förmer än den som har sänt honom. När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det…Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärungar.’” (Joh.13:4-5, 12-17, 34, 35)

Fottvagningen var den lägste slavens plikt. Kärleken kostar på vår stolthet. Och kärleken är praktiskt, så som jag har älskat , säger Jesus och talar då inte om sitt sinnelag, utan om sin handling, så skall ni älska.

”Kärlek” kan vara ett ord som är lätt att ta i sin mun. Men om det inte har en relation till en handling så är det meningslöst. Det fick Petrus känna på när Kristus kallade honom till tjänst.

”När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ’Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?’ Han svarade: ’ Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.’ Jesus sade till honom: ’För min lamm på bete.’ För andra gången frågade han: ’ Simon, Johannes son, älskar du mig?’ Han svarade: ’ Ja, Herre du vet att jag har dig kär.’ Jesus sade till honom: ’Var en herde för mina får.’ För tredje gången: ’ Simon, Johannes son, har du mig kär?’ Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: ’Har du mig kär?’ och han svarade: ’Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär.’ Jesus sade: ’För mina får på bete.’” (Joh. 21:15-17)

Kärleken bevisades genom handling, för Petrus genom att han var en herde för fåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar