tisdag 11 november 2014

Varför en kristen är annorlunda

Gud säger genom profeten Hesekiel:

Jag skall ge dem ett och samma hjärta, och en ny ande skall jag lägga i deras bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur deras kropp och ge dem ett hjärta av kött” (Hes. 11: 19)

Men hur kan en tro på Frälsarens Jesu Kristi död och uppståndelse vara som en hjärttransplantation? Hur kan att lita på evangeliet som läses i högmässan, i bibelordet och förmedlas i sin synliga form genom dopet och nattvarden innebära att man tar kål på en gammal natur och skapar en helt ny?

Ja, låt oss tänka efter vad lag och evangelium handlar om, för oss personligen. Hur kan tron bara bli något intellektuellt, om vi verkligen tror att våra synder är så stora att de tjänar ihop åt oss ett evigt straff i helvetet? Om vi med våra hjärtan begrundar att vi skapats av Gud och till honom, men att vi genom att inte älska våra medmänniskor och Gud själv, brutit Guds Lag, så borde det göra ont i våra samveten. Och om det gör ont i hjärtat av att vi kränkt vår Skapare och vår medmänniska, vad händer då med oss när vi höra att Gud
trots detta inte bara älskat oss av evighet, utan också stigit ner, tagit på sig mänskligt kött, uppfyllt den lag som vi skulle ha uppfyllt och straffats för alla våra brott, genom att låta sig naglas fast vid ett kors?

Vad händer med den människa som tar in att Guds blod runnit på korset för just din och min skull, att Gud älskade oss inte bara på avstånd, utan in i döden? Vad händer med det människa som krossad av lagens bud, får höra att Gud tar emot oss med öppen famn och säger: ”
Kom till mig, alla ni som arbetar och är betungade, så ska jag ge er frid. Kom och drick av Livets vatten, för intet. Du är förlåten, du är frikänd”. 
 
Den person som tar in detta budskap, den personen förändras, eller hur? Något händer. Gud kallar det omvändelse, eller ny födelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar