torsdag 31 juli 2014

Gud hjälper på sitt eget sätt

Är du trött? Känner du dig ensam ibland? Välkommen till klubben. Så kan det kännas för alla Guds barn. Hur kände sig egentligen Guds profet Moses ibland? Hur kändes det att leda ett styvnackat tjurskalligt folk som hade så svårt att lita på Gud? Vi vet att Moses ibland önskade att Gud valt någon annan.

När Gud kallade Moses hade han sagt:

Men Herre, jag är ingen talför man. Jag har inte varit det tidigare, och jag är det inte heller nu sedan du har talat till din tjänare. Jag är trög att tala och har en trög tunga." HERREN sade till honom: "Vem har givit människan munnen och vem gör henne stum eller döv, seende eller blind? Är det inte jag, HERREN? Gå nu! Jag skall vara
med din mun och lära dig vad du skall säga." Men Mose sade: "Herre, jag ber dig: Sänd ditt budskap med vilken annan du vill." Då upptändes HERRENS vrede mot Mose och han sade: "Har du inte din bror Aron, leviten? Jag vet att han är en man som kan tala. Och se, han är på väg för att möta dig, och när han får se dig skall han känna glädje i sitt hjärta. Du skall tala till honom och lägga orden i hans mun. Och jag skall vara med din mun och hans mun, och jag skall lära er vad ni skall göra. ” ( 2 Mos 4: 10-15)

Moses anger ett problem och Gud ger en lösning. Jag hjälper dig och du får din bror som hjälpreda.

Så hjälpte Gud också sitt folk. När de flydde från Egypten och kände sig fast i en fälla med röda havet framför sig och Egyptens armé bakom sig så klagar de till Moses, men Gud löser problemet. Han delar Röda havet så de kan ta sig torrskodda över till andra sidan, och Faraos armé dränks i havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar