fredag 18 juli 2014

Alfons Åberg-syndromet

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” (Rom 5: 6-8)

När är rätt tid? Vi tänker ofta: senare. Inte än. När jag är redo. Ibland är det så. Ibland inte. När vi var små tänkte vi att allt var möjligt senare, när vi blev vuxna. Då kunde vi förverkliga våra drömmar. Vi kunde bli allt. En astronaut, en äventyrare, en musikartist. Det gick att tänka så för att vuxenlivet var så oerhört långt borta. Men tiden gick fortare än vi tänkte och när vi var där, så hade vi inte förverkligat en bråkdel av våra drömmar. Kanske fanns det fortfarande tid kvar, att göra saker vi vill. Sen.

Vissa tänker att man ska komma till Gud och leva med honom, leva ett liv nära Gud, men först måste man ordna upp saker i sitt liv, man ska sluta med det eller detta, man ska börja be mer och läsa Bibeln mer, sen, ska allt bli bättre. Gud vill nog ha mig när jag är en sådan Gud vill ha, därför vill jag först bli bättre. Gud är till för dem som är lever som han vill och gör som han vill. Men den tiden kommer aldrig, för att man ständigt misslyckas i sina strävanden. Det kallas för Alfons Åberg-syndromet:

Alfons! Kom nu, klockan är mycket”, ropar pappa från köket. ”Vi måste gå till dagis!”
”Ja, jag kommer”
, säger Alfons, ”jag ska bara…” (Raska på, Alfons Åberg, 1975)
Alfons säger ”ska bara” tills pappan inser att det inte kommer att fungera.

Andra resonerar annorlunda. De menar att de inte behöver komma till Gud, för att de redan har allt de behöver. Man har ett liv, man har ,vänner, karriär, anseende och fritidsintressen. Gud är nog bara till för de misslyckade. De som inte klarar sig själv, de som sitter på RIA eller inte har vänner och ett liv. Om jag får problem så kan jag vända mig till Gud. Jag är ingen dålig människa.

Är det så? Kan vi bestämma Guds tid? Finns det någon tid, då Guds tid inte är?

I dagens text läser vi:

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.” (Rom 5:6)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar