fredag 31 januari 2014

Att ägna sig åt det viktigaste



Jesus är totalt orädd, som tolvåring i templet, trots att han varit utan sina föräldrar i tre dagar. Hans hjärta är uppfyllt av detta:  ”jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader"

Denna längtan är så stark att han stannar kvar i sin Faders hus, i templet, helt ensam. Det är därför han sitter bland lärarna, ställer frågor och ger svar. Hans hjärta lever av Skriften, av Guds Ord, ändå är han själv hjärtat i Ordet.

Vad är det som driver dig och mig? Vi drivs alla av olika saker. Man hade kanske förväntat sig att en tolvåring borde ägnat sig åt att leka med sina jämnåriga, springa på gatorna, men vi finner honom bland lärarna. Det fanns något som var viktigare än allt annat, som hade större värde än allt annat.

Ägnar vi oss det som är viktigt och viktigaste, eller är det andra saker som skymmer sikten? Skriften säger:

 ”sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” (Matt. 6: 33)

Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt.” (2Kor. 4:18)

Hur ägnar du och jag våra liv åt det som tillhör vår Fader istället för bara åt oss själva? Genom att vara i Guds hus, genom leva nära evangelium i Ord och sakrament, genom att tala med våra familjer och anhöriga om Gud och Hans ord, genom att vittna om Jesus på skolan, på arbetsplatsen och bland våra vänner. Skriften säger:

arbeta alltid hängivet för Herren, eftersom ni vet att ert arbete i Herren inte är förgäves.” (1Kor 15: 58)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar