torsdag 30 januari 2014

Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?



Josef hade fått fungera som Jesu fosterfader. Maria var ju en jungfru när hon blev havande genom den helige Ande, men hon hade sagt till den tolvårige Jesus i templet:  ”Din far och jag har varit oroliga”

Nu säger Jesus inför Josef och Maria.

"Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?"
Han talar om en annan fader, hans himmelske Fader: Gud. Ordet ”Fader” används sällan om Gud i gamla testamentet, bara 14 gånger i de 39 böckerna, och då aldrig på ett
personligt sätt. Men Jesus säger inte vår Fader, utan ”min Fader”. Det är så Kristus talar om Gud. Det är hans Fader inte bara på ett allmänt sätt, utan på ett personligt sätt, eftersom han är född av evighet av honom. Vi kan också kalla Gud vår Fader, men på ett annat sätt eftersom vi genom dopet adopterats in i Guds familj.

Han är angelägen om att ägna sig åt det som hör tillhör hans Fader. Han vet vem han själv är, och vem hans fader är. Han är inte bara Marias son, han är också Guds son. Därför måste han vara i templet, i hans Faders hus och tala med människor. Det var en sak vid detta tillfälle som gick före allt annat.

Vet du, vet jag vilka vi är? Vet vi med oss att Gud är vår himmelska Fader? Vet du och jag vem som skapat oss och som älskar oss?

Vi vet alla vem vår jordiske far är, men känner vi vår himmelske Fader? Kanske är det någon som inte känner Gud, som lever sitt liv, utan att vet vad som sker och varför, som framlever ett liv utan syfte och mål?

Vi blir vår himmelska Faders barn därför att Jesus som är Guds son blev människa för att ge oss tillbaka det barnaskap vi förlorade. Han dog för våra synder på korset för att med sitt blod köpa oss fria, han ger detta budskap genom evangeliet och skänker oss barnaskapet genom tron.

Skriften säger:

åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.” (Joh. 1:12)

Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus.” (Gal. 3: 26, 27)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar