tisdag 7 januari 2014

Du står mitt i den!



Vår församling får ibland kontakt med människor som vill samtala och det händer att jag gör hembesök. Jag hittar inte så bra i Stockholm så jag brukar ta med mig karta och försöka leta mig fram, bland gator. Men ibland räcker inte ens det, för att mitt lokalsinne inte är så bra. En gång stod jag med kartan i hand och frågade en man. ”Vart ligger den här gatan?” Han log lite och svarade: ”Du står på den.”


Är det inte så det är med Guds nåd? Vi letar efter den och
försöker finna den, för att den känns långt borta. Men så kommer Gud till oss, knackar oss på axeln och säger till oss. ”Du står mitt i den. Kristus dog för dig. Dina synder är förlåtna. Hur kan du veta det? Se, på din karta, se ner i Bibeln. Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, trons ord som vi predikar. (Rom. 10:8)”


När marken behöver beredas så handlar det inte om att Guds nåd är långt borta från oss, utan om att vi i våra sinnen är långt borta från Guds nåd.


”Bered väg för HERREN, bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud. Varje dal skall höjas, alla berg och höjder sänkas. Ojämn mark skall jämnas, kuperat land bli slät mark.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar