onsdag 29 januari 2014

Varför har ni letat efter mig?



Han var som en människa, men ibland gnistrar Jesu Gudom igenom, det är det som är epifanian, uppenbarelsen. Under epifaniasöndagarna får vi följa med Jesus och se hur hans gudomlighet och härlighet, ibland som en reva i täckelsen över en stjärna, strålar igenom under hans mänskliga naturs begränsningar.

där han satt mitt ibland lärarna och lyssnade på dem och frågade dem. Och alla som hörde honom häpnade över hans förståndiga svar.” (Lukas 2: 46, 47)

Verbens tidsform i grekiskan antyder att de häpnade om och om igen. Nog hade de väl mött geniala barn, men detta var något utöver det vanliga. Annars hade de inte häpnat.

När föräldrarna fick se honom blev de bestörta, och hans mor sade till honom: "Mitt barn, varför har du gjort så här mot oss? Din far och jag har varit oroliga och letat efter dig." (Lukas 2: 48)

Man måste förstå Maria och Josef. Självklart blev de lättade
när de äntligen hittade Jesus, men sedan kommer deras föräldraansvar in i bilden.

De hade oroliga sökt honom, och nu vänder de sig med sin oro till honom.

”varför har du gjort så här mot oss?”

Då sade han till dem: "Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?"

De flesta utläggningar jag läst tar inte riktigt Jesu motfråga på allvar. Han säger ju faktiskt här att de borde haft en kunskap som de inte tog tillvara.

Självaste ärkeängeln Gabriel, den ängel som stod över miljontals andra änglar och som talat med Daniel 600 år tidigare (Dan. 8: 15ff., 9: 21ff.) hade ju personligen sammanträffat med jungfrun Maria och förklarat vad för barn hon skulle föda, att han skulle bli till genom den helige Andes kraft och vara Guds Son och kung över Jakobs hus på Davids tron för evigt. 
För Josef visade sig en ängel vid inte mindre än tre tillfällen, för att tala om Marias och Guds son. 
När herdarna berättade för Maria och Josef om vad de hört genom änglarna om Guds Son, så står det att ”Maria bevarade och begrundade allt detta i sitt hjärta”(Matt. 2: 19). Hade hon gömt detta så djupt i sitt hjärta, att hon glömt? Vid två andra tillfällen i livet var Jesus tvungen att påminna henne om vem han var (Joh, 2: 3, 4, Mark. 3: 31-35). De som gör Maria till en himladrottning har glömt hur mänsklig hon var.

"Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar