måndag 27 januari 2014

Storheten i officerens tro - och hur vår tro bör ser ut

"Då Jesus var på väg in i Kapernaum, kom en officer fram och bad honom: "Herre, min tjänare ligger lam där hemma och har svåra plågor." Jesus frågade honom: "Skall då jag komma och bota honom?" Officeren svarade: "Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk. Också jag är en man som står under andras befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör han det." När Jesus hörde det, blev han förvånad och sade till dem som följde honom: "Amen säger jag er: I Israel har jag inte hos någon funnit en så stark tro. Jag säger er: Många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.  Men rikets barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder." Till officeren sade Jesus: "Gå, som du tror skall det ske dig." Och i samma ögonblick blev hans tjänare frisk." (Matt 8: 5-13)


Storheten i officerens tro visar sig i att han för det första bekänner sin ringhet. Jag är inte värdig, säger han. Den som upplever sig värdig och nöjd i sig själv känner inget behov av frälsning, av förbarmande, av förlåtelse, av nåd och hjälp. Men officeren bekänner. ”Jag är inte värdig”.  Det är bekännelse av vilka vi är, men också en bekännelse av vem Gud är, att han är helig.

Storheten i officerens tro visar sig, för det andra i att han - utan att skåda, utan att uppleva, utan att erfara eller förnimma - bara genom att höra om Kristus och hans lära förlitar sig, förtröstar, lägger sin börda i Kristi händer. Ett ord
räcker, Kristus behöver inte komma personligen.

Storheten i officerens tro visar sig för det tredje i att han genom sin bekännelse avslöjar att han förstått vem Kristus är. Bara Gud själv kan uttala ord som frälser en människa från en säker död. Inser vi vidden av att äga i vår Bibel Ord från Gud själv? Inser vi vilken styrka, kraft, tröst och visshet vi har genom Hans Ord?

Till officeren sade Jesus: ’Gå, som du tror skall det ske dig.” Och i samma ögonblick blev hans tjänare frisk. 

 Han fick en försäkran från Kristus om att hans tjänare var frisk.

Till sin Kyrka och församling har Kristus gett oss sitt heliga Ord, han har gett oss dopet, nattvarden och avlösningen. Låt oss ivrigt hålla oss till dessa nådens medel, och lita på Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar