söndag 26 januari 2014

En hednisk officers tro



säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk.” (Matt 8)
Denna bekännelse till Kristus från officeren är en bekännelse om att Kristus är mer än en människa.
Officeren vill på sitt eget vis förklara varför det inte är så underligt att ett av Kristi ord kan ha en sådan kraft.
Också jag är man som står under befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör
han det.’
Så som Herodes Antipas underordnade stod officeren under en annans auktoritet. Om nu han som inte stod högst, kunde styra över jordiska angelägenheter genom auktoriteten i sitt ord, hur mycket mer skulle inte Guds Son med sin gudomliga auktoritet och makt kunna styra med sitt gudomliga Ord, han som inte har någon ovanför sig eller bredvid sig.
Att begära av Kristus att han skulle rädda hans tjänare från döden genom att bara yttre ett ord uttrycker en tro på Kristi gudomliga allmakt.
När Jesus hörde det, blev han förvånad och sade till dem som följde honom: ’Amen säger jag er: I Israel har jag inte funnit en så stark tro.”

Gud hade förberett Israels folk på Messias ankomst genom profeterna, och här och där hade Kristus funnit exempel på tro. Men aldrig hade han sett en sådan tro som officeren uppvisade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar