torsdag 21 november 2013

Har du ett hjärta för de förlorades frälsning?



Skriften säger:

Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, jag gläder mig inte åt den ogudaktiges död. I stället vill jag att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva.” (Hes. 33: 11)
Gud, vår Frälsare …vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.” (1 Tim 2: 3-4)

Har du och jag samma hjärta till människor utanför? Den inställning vi bör ha visar Jesus i sin berättelse om bröllopsfesten:

Gå ut på vägar och stigar och uppmana enträget människor att komma in, så att mitt hus blir fullt.” (Luk 14: 23)

Men de kanske tackar, nej?

Ja, men då har du ju i alla fall försökt. Jesus hade verkligen enträget förkunnat evangeliet i Jerusalem. Under tre års tid hade han flera gånger vandrat upp till templet och predikat för Jerusalems befolkning. 

Men de förkastade honom, det krossade hans hjärta, och han grät. Men han grät för deras öde, inte för sitt eget öde. Han grät för deras mörker och otro.

Om vi som kristna förmedlar evangeliet, om du och jag berättar om Jesus och hans försoning, för en människa, och den människan inte vill tro sina synders förlåtelse i Kristus, då ska vi inte gräma oss, över att vi har blivit förkastade, över att vi inte har blivit tagna på allvar, vi ska, precis som Kristus, sörja över den människans själ, över att om Gud inte förbarmar sig, så kommer han eller hon fortsätta att vandra i blindhet och mörker, och till sist möta sitt öde, i att för evigt förskjutas från Guds ansikte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar