torsdag 14 november 2013

Det är inget fel på mig! Eller?

"För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: "Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar. Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare. Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd." (Lukas 18: 9-14)

Fariseen skapade en bild av sig själv inför Gud, genom att jämföra sig med andra, jag” är [inte] som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen”.

Men Gud ser oss inte rättfärdiga i förhållande till andra människor. Det är inte som ett skolprov, då man ser hur alla har presterat, så gör man ett genomsnitt, alla som får genomsnitt eller över får godkänt, och alla som får under genomsnittet får underkänt.


Nej, normen för Guds rättfärdighet är Gud själv. Vi ska vara lika rättfärdiga och heliga som Gud själv. Gud säger i sin Lag:
Ni skall vara heliga, ty jag är helig.” (1 Petr. 1: 16)
Är vi inte ganska lika fariseen själva? Om någon kommer och påpekar hur onda vi är, eller hur många fel vi gör, så tittar vi omkring oss. Man kan alltid hitta någon som gör fler fel, eller så kanske det finns andra områden där andra gör fel där vi inte gör fel. 


-”Det är inget fel på mig!”, var det en man som sade.
-”Men, ni har ju varit med om hemsk bilolycka. Ni blöder och har djupa sårskador, ni kanske har inre skador!”
-”Jag, sa, det är inget fel på mig!”
-”Men du kan väl i alla fall låta doktorn kolla dina skador på sjukhuset. Det står en ambulans här, det tar inte lång tid…”
- ”Jag sade, det är inget som helst fel på mig!”
- ”Men herrn.

Mannen vandrade iväg från olycksplatsen. Hans fru hämtade honom och de åkte hem. Några dagar senare dör han på grund av inre blödningar.


Att säga ”det är inget fel på mig”, kan vara det farligaste man kan säga. Då säger man samtidigt att man inte vill ha och inte behöver hjälp. Man behöver ingen Frälsare, man behöver inget försoningsoffer. För vad var försoningsoffret till för? Det var offer för synden. Det var offer för syndare.
Men fariseen talar inte om sina synder, utan om sina förtjänster. Ändå har leviten slaktat lammet i templet för hela folkets synder. Att stå inför Gud och offret och tala om sina goda gärningar, är som att tala om att man inget offer behöver.


Jesus Kristus är Guds Lamm som tar bort världens synd, Guds Sons blod renar från all synd. Säger vi till Gud: ”det är inget fel på mig”, så säger vi: ”jag behöver ingen Frälsare, jag behöver inte Jesus”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar