onsdag 20 november 2013

Gud älskade också de som går evigt förlorade



Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta hade jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte.” (Luk 13: 34 )

Det finns en särskild sorg i Kristi gråt. Det folk han talar om var Guds eget utvalda förbundsfolk, det var Jesu eget folk, det var dem han kom till och predikade för, hedningarna når Kyrkan inte på allvar förrän efter pingstdagen.
Johannes skriver:

Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.” (Joh. 1: 11-12)

Är Kristus än idag rörd av kärlek och sorg till dem som ännu inte tror? 

Skriften säger:

Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, jag gläder mig inte åt den ogudaktiges död. I stället vill jag att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva.” (Hes. 33: 11)

Gud, vår Frälsare …vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.” (1 Tim 2: 3-4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar