måndag 4 november 2013

Fly bort från otukten



I Kristus Jesus får vi börja om med ett nytt liv i renhet. Jesus säger: ”Se, jag gör allting nytt." (Uppb. 21:5) ”om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.” (2Kor 5:17)  Profeten Jesaja säger: ” Se, det som var så bittert för mig blev till nytta. I din kärlek räddade du min själ från förintelsens grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg.” (Jes. 38:17)  Skriften säger: ”Jag skall i nåd förlåta dem deras missgärningar, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg.” (Hebr. 8:12)

När vi nu vet att vi är förlåtna syndare genom tron på Jesus Kristus vår Frälsare, så vill vi fly från det som stört vårt förhållande till Gud vår Frälsare.

Guds Ord lär oss: ”Detta är Guds vilja: att ni helgas, att ni avhåller er från otukt”. (1 Tess 4:3)

Hur gör man det? Observera att han säger inte: ”ni ska lära er att bemästra otukten” eller ”lära er att brottas med den” eller ”lära er att hantera den”. Han säger:

Detta är Guds vilja: att ni helgas, att ni avhåller er från otukt”.

Det betyder fly bort från otukten, att undvika den att hålla sig bort från den. För att han vet att köttet är svagt. Den stund man börjat förhandla med synden har den redan vunnit. Låt oss se på ett exempel, berättelsen om Josef och Potifars hustru.

Josef fann nåd för Potifars ögon och fick betjäna honom. Potifar satte honom över hela sitt hus, och allt han ägde lämnade han åt Josef att sköta om.  Från den stund han hade satt honom över sitt hus och alla sina ägodelar, välsignade HERREN egyptierns hus för Josefs skull. HERRENS välsignelse vilade över allt han ägde, både hemma och ute på marken.  Och han lämnade allt i Josefs vård och sedan han hade fått honom till sin hjälp bekymrade han sig inte om något annat än maten som han åt. Josef var välväxt och såg bra ut.  Efter en tid hände det att hans herres hustru kastade sina blickar på honom och sade: "Ligg med mig!"  Men han vägrade och sade till sin herres hustru: "Ända sedan min herre tog mig i sin tjänst bekymrar han sig inte om något i huset. Allt han äger har han lämnat åt mig att sköta om.  Här i huset har han inte större makt än jag, och ingenting annat än dig har han förbehållit sig eftersom du är hans hustru. Hur skulle jag då kunna göra så mycket ont och synda mot Gud?" 

Fast hon dag efter dag talade på det sättet till Josef, lyssnade han inte på henne och ville inte ligga med henne eller vara tillsammans med henne.  Men en dag då han kom in i huset för att utföra sitt arbete och ingen av husfolket fanns inne, grep hon honom i manteln och sade: "Ligg med mig!" Men han lämnade manteln i hennes hand och flydde därifrån.” (1 Mos 39:4-12)

Josef förhandlar inte med synden, utan flyr ifrån den.

Om man vet att en situation kan innebära en frestelse, är det bättre att inte gå in i den situationen alls.

Skriften säger:

”Döda…era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan.” (Kol 3:5)

Det finns en internationell rörelse som försöker uppmuntra ungdomar att vänta med sexualiteten till äktenskapet, den heter: ”Värt att vänta på”. En flicka som var med på kampanjen förklarade sin inställning med att vänta med sex tills äktenskapet såhär: ”När man träffar någon man tycker om, kanske man ger varandra blommor, när man förlovar sig ger man varandra en ring. Men det mest personliga av allt som man kan ge bort, är sig själv. Det finns ju inget som man äger som är mer värdefullt. När jag vill gifta mig ska jag ge till min make den gåvan.”


När vi nu är renade i Kristi blod, ska vi vandra i den renheten. Man lurar sig själv om man tror att man kan leka med elden. Skriften säger:

”Kan någon hämta eld i sitt mantelveck utan att kläderna brinner upp?  Eller kan någon gå på glödande kol utan att fötterna blir svedda?” (Ord. 6: 27, 28)


Kyrkofadern Augustinus sade:

En vana om den inte motstås, blir till sist ett tvång”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar