söndag 7 oktober 2012

Vad menas med en stege från himlen?


Vad menas egentligen med den syn Jakob fick:

”Han såg en stege vara rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen och Guds änglar steg upp och ner på den. Och se, HERREN stod ovanför den och sade: "Jag är HERREN, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud.” (1 Mos 28: 12)

Det var exakt det Jakob behövde se. Till följd av våra synder är himlen tillsluten för oss människor.

Profeten Jesaja säger:

”Det är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra, era synder döljer hans ansikte för er, så att han inte hör er.” (Jes 59:2)

Gud visar Jakob att på grund av sitt löfte till Abraham, Isak och Jakob är himlens dörr öppen för oss. Ja, den är inte bara öppen, en steg eller en trappa är sänkt ner i vår förgängliga värld. Gud träder i förbindelse med oss.

Hade Jakob sett en stängd dörr hade han förtvivlat fullständigt. Nu får han se öppen himmel och en stege till den.

Jesus förklarar vad stegen betyder i Johannes 1: 51:

Ni kommer att få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen."

Guds stege för oss är Kristus Jesus själv. Guds väg till himlen är honom som säger:

Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh. 14:6)

Och när Kristus bjuder oss till honom att komma, så tar han inte betalt, han ber oss komma sådana vi är. Vi behöver inte förändra oss först för att tro Guds nåd, vi behöver inte göra vissa saker, säga vissa saker för att bli hans barn. Skriften säger:

”Kom!" Och den som hör det må säga: "Kom!" Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet,” (Uppb. 22: 17), alltså gratis.

2 kommentarer:

  1. Tack för den fina insikten. Kanske kan man lägga till en mera närliggande och ännu mer förunderlig insikt om himlastegen: i den kristendom som tror att en mer eller mindre gudlig sten- eller träbyggnad på något mystiskt sätt är det samma som en garanti för Guds närvaro, så visar Jakobs stege tvärtom att Guds uppenbarelse och 'himlastegen' inte någonsin är förbehållen något mänskligt byggnadsverk. En kyrka som tror på den bekännelsen att Gud är allestädes närvarande förstår detta väl. Den som tror att Gud är en lokalt förankrad enhet dyrkar samtidigt sin egen gudsmanipulation så väl som en gud som icke är Gud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tänkt i de banorna, men det är kanske den linjen Stefanus är inne på i sitt martyrtal. Apg 7: 46-50 David fann nåd inför Gud och bad att han skulle finna en boning åt Jakobs Gud.*
      Men det blev Salomo som byggde ett hus åt honom. Den Högste bor dock inte i hus som är byggda av människohand. Profeten säger: Himlen är min tron, och jorden är min fotpall. Vad för ett hus kan ni bygga åt mig, säger Herren, eller vad för en plats, där jag kan vila?* [* V. 49-50 Jes 66: 1 f.] Har inte min hand gjort allt detta?

      Radera