fredag 12 oktober 2012

Ord av läkedom för våra själar


”Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup. Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp. Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet. Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran ifrån dig. Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig. Tänk på var din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta. Vik inte av till höger eller vänster, håll din fot borta från det onda.” (Ords. 4:20 – 27)

Texen är hämtad från Ordspråksboken. Denna bok är fylld av visdomsord. Det är kung Salomos ord till hans son. Men det är också visdomsord från t.ex. kung Lemuels mor till hennes son och Agurs ord till Itiel och Uka.

Men det är inte bara en faders ord till sin son. Eftersom Ordspråksboken är Guds Ord, så är det ord också till oss. Inte allt Salomo skrivit har kommit med i Bibeln. Det står att ”han författade 3.000 ordspråk och 1.005 sånger.” (1Kung. 4:32) Bara det Gud ville ha med, som var inspirerat av honom själv, kom in i Bibeln.

När han därför säger: ”Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord”, så är det Guds Ord han vill vända våra öron till.

Salomo menar inte heller att hans ord bara gällde hans egen son, utan alla dem som läste dem, därför säger han:

”de är liv för var och en som finner dem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar