lördag 13 oktober 2012

Guds Ord innehåller både lag och evangelium


Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.” (2Tim 3:16, 17) 

Det kan hända att man inte omedelbart kommer på vad det är för vits med en viss vers eller ett visst kapitel. Men när man begrundar det, så märker man ofta förr eller senare, att också den versen har ett budskap till mig.

tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord.” (Ords 4: 20)

Guds Ord innehåller både lag och evangelium. Lagen innehåller Guds krav och Guds hot om straff, evangeliet innehåller alla ord om nåd och förlåtelse för Kristi skull.

Man ska inte ta tillvara Guds lag på så sätt att man låter den stiga upp i samvetet och avgöra vår frälsning. Lagen är ingen stege till Gud, utan en spegel och en hammare. Lagen visar vem jag är inför Gud, i kraft av min egen lydnad och därigenom krossar den min självrättfärdighet och visar att jag inte kan frälsas genom min egen lydnad och min egen godhet. När man tar tillvara lagen, så leder den till att vi ser att vi är syndare, ångrar och bekänner vår synd.

 Men för att vi inte alldeles skall gå under i vår självrannsakan måste vi också höra evangeliet som säger att Gud är nådig för Kristi skull. Evangeliet tar oss bort från vår egen person, vår egen suckan och vår egen kamp till Kristi kors där synden är sonad och skulden betalt.

 Evangeliet visar att vi tack vara Kristi liv, lydnad, död och uppståndelse är vi frikända, förlåtna och rättfärdigförklarade. När vi tar tillvara evangeliet så blir vi säkra och vissa på vårt barnaskap inför Gud. Evangeliet gör oss glada och frimodig i tron.

Man kan inte ta tillvara på Guds Ord om man inte rätt skiljer lag och evangelium. Lagen förvandlas till evangelium om man tror att lydnaden är vägen till himlen, evangeliet förvandlas till lag om man först säger att Jesus gjort allt, och sen tillfogar: men nu måste du göra ditt. Nej, lagen ska visa att vi är skyldiga och evangeliet ska visa att vi är benådade.

Detta budskap, dessa Guds Ord, ”låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup.” (Ords 4: 21), säger Gud genom kung Salomo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar