tisdag 23 oktober 2012

Är ditt namn skrivet i himlen eller på jorden?


HERREN är Israels hopp. Alla som överger dig kommer på skam. De som avfaller från mig liknar en skrift i sanden. De har övergivit HERREN, källan med det levande vattnet. Hela mig, HERRE, så blir jag helad. Fräls mig, så blir jag frälst. Ty du är min lovsång.” (Jeremia 17: 13, 14)
 
Gud säger:

Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett trotsigt folk, som vandrar på den väg som inte är god, som följer sina egna tankar” (Jes 65: 2)

De liknar en skrift i sanden, säger profeten. De är skrivna på jorden säger, säger andra översättningar.  

Job talar om ord som ”för evigt [blir] inristade i klippan med ett stift av järn och med bly!” (Job 19: 24)

”gläd er”, säger Jesus ”inte så mycket över att andarna lyder er, som över att era namn är skrivna i himlen." (Luk 10: 20)

Paulus talar om ” Klemens och mina andra medarbetare, som har sina namn i livets bok.” (Fil 4: 3)  

Helt annorlunda är det med dem som är skrivna på jorden, eller i sanden, dessa som mest bryr sig om sina namn här på jorden, att söka världslig ära, eller jordisk glädje.

Den äran, den glädjen och tryggheten, den blåser bort, den ruttnar eller rostar, den vittrar bort.

Samla inte skatter på jorden”, säger Jesus, ”där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.” (Matt 6, 19-21)

Vart har du och jag våra namn skrivna? På jorden eller i himlen? Är våra hjärtan hos människor, i värdslig förgänglighet, eller hos Gud.

I Uppenbarelseboken läser vi:
Om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.” (Uppb.  20: 15)

Det är slutet på världslig fåfänglighet, när man glömt sin Skapare.
De får sitt slut i fördärvet. De har buken till sin gud och sätter sin ära i det som är deras skam, dessa som bara tänker på det jordiska.” (Fil 3: 19)

Profeten säger:
”De som avfaller från mig liknar en skrift i sanden. De har övergivit HERREN, källan med det levande vattnet.” (Jeremia 17: 13)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar