torsdag 11 oktober 2012

Där evangeliet finns, där är Guds boning


Efter sin svåra och långa flykt fick Jakob Guds löfte om beskydd och närvaro, om nåd och förlåtelse. Vi vet att Skriften lär oss att Gud också benådar dig och mig och ger oss beskydd och omsorg.

Hur reagerar du och jag inför ett sådant budskap.

 Låt oss läsa hur Jakob reagerade.

När Jakob vaknade upp ur sömnen, sade han: "HERREN är verkligen på denna plats och jag visste det inte."  Han greps av fruktan och sade: "Hur helig är inte denna plats! Det måste vara Guds boning, ja, här är himlens port." Tidigt på morgonen steg Jakob upp, och han tog stenen som han hade vilat sig mot och reste den till en stod och göt olja över den.  Och han kallade platsen Betel. Tidigare hette denna stad Lus. Jakob gav ett löfte och sade: "Om Gud är med mig och bevarar mig under den resa som jag nu gör och ger mig bröd att äta och kläder att ta på mig, , och jag kommer tillbaka till min fars hus i frid, då skall HERREN vara min Gud. Och stenen som jag har rest till en stod skall bli ett Guds hus, och av allt som du ger mig skall jag ge dig tionde."(1 Mos 28: 16)

Han hade inte förstått att Gud var närvarande. Nu visste han, det på grund av Guds egna Ord. Platsen han vilat på var från och med nu en helig plats för Jakob.

”Det måste vara Guds boning, ja, här är himlens port.”

Det är så det är. Där Gud talar, det är en helig plats. Där Ordet förkunnas och sakramenten förvaltas, där är Guds hus.

Om vi nu inte lyckas pryda våra samlingslokaler med guld och ädla stenar, om vi inte lyckas inrama vår gudstjänst med en vacker utsmyckning, så är i alla fall detta en helig plats och en helig stund. Överallt där Gud träder i gemenskap med syndiga människor, är en öppen port, en helig plats, ett Guds hus. Låt oss därför värna om vår kyrka och församling. Låt oss värna om evangeliet om Frälsaren Kristus.

Av tacksamhet för allt han fått och får vill Jakob lova: ” då skall HERREN vara min Gud. Och stenen som jag har rest till en stod skall bli ett Guds hus, och av allt som du ger mig skall jag ge dig tionde."
Den lutherske kurfursten Joakim II tar emot nattvarden i Spandau 1539

Om vi bara för en stund, betänker allt Gud gett oss så inser vi att det inte skall vara ett problem att ge Gud vår lydnad, kärlek och av våra tillgångar. Därför att vi vet att Gud är en nådig Gud, genom, Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar