fredag 26 oktober 2012

Den första Herrens tjänare-sången


" Se, min tjänare som jag uppehåller, min utvalde, i vilken min själ har sin glädje. Jag har låtit min Ande komma över honom. Han skall utbreda rätten bland hednafolken. Han skall inte skria eller ropa, inte låta sin röst höras på gatorna. Ett brutet strå skall han inte krossa, en tynande veke skall han inte släcka. Han skall i trofasthet utbreda rätten. Han skall inte förtröttas eller brytas ner, förrän han har grundat rätten på jorden. Havsländerna väntar på hans undervisning. " (Jesaja 42:1-4)

Idag läser vi den första Herrens tjänaresången från Jesajaboken. Det finns flera sådana hos Jesaja. Den handlar om Jesus Kristus vår Frälsare och Herre. Gamla judiska översättningar på arameiska (targumer) från tiden före Kristi födelse förstod också att sången handlade om Messias och hade därför satt in i texten: "se, min tjänare Messias" (Ha' abhdi Meschia).

Profeten Jesaja såg Kristus själv när han talade. Jesus säger om profeten att han "såg hans härlighet och talade om honom." (Joh. 12: 41)

När den etiopiske hovmannen inte förstod vem Herrens tjänare i Jesaja 53 är, som lider, dör, som blir genomborrad för våra synders skulle och slagen för våra missgärningars skull, honom om vilket det står att straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid och genom hans sår blev vi helade, så "tog Filippus till orda, och började utifrån detta skriftställe predika evangeliet om Jesus för honom" (Apg. 8:35)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar