torsdag 25 oktober 2012

Låt oss inte avvisa den gåva som skänks till oss


Psalmisten sjunger:

de som är fjärran från dig går under, du förgör alla som trolöst sviker dig. Att vara i Guds närhet är lycka för mig. Jag tar min tillflykt till Herren, HERREN,” (Ps 73: 27-28)

Tänk att Han alltid varit källan med det levande vattnet. Världen törstar, människor saknar mening och inre frid, Sverige saknar frid med Gud. 

”De har övergivit HERREN, källan med det levande vattnet.”
Och ändå står Kristus och ropar:

Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger." (Joh 7: 37, 38)

den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.” (Uppb.  22: 17)

Låt oss inte överge källan med det levande vattnet, Herren Israels hopp. Låt oss bedja med profeten:

Hela mig, HERRE, så blir jag helad. Fräls mig, så blir jag frälst. Ty du är min lovsång.” (Jeremia 17: 14)

Helandet ligger inte i vår hand, frälsningen ligger inte i vår hand. Det är Herrens som frälsar, och han gör det alldeles gratis, av nåd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar