onsdag 3 oktober 2012

Guds barn behåller sin syn på det största genom evangelium i Ord och sakrament


De ödmjuka skall få allt större glädje i HERREN, de fattigaste bland människor skall fröjda sig i Israels Helige.” (Jesaja 29: 19)

Men Guds barns syn kan grumlas. Vi ser oftast mer av våra egna bekymmer och vår egen synd än på Guds kärlek och nåd i Kristus.

 Därför gav Gud oss sitt Ord som våra fötters lykta och ett ljus på vår stig. 

  • Han gav oss dopet med löftet: ”Den som tror och blir döpt skall bli frälst” (Mark. 16:16). 
  • Han gav oss nattvarden i vilken han säger till oss: ”tag och ät detta är min kropp som är utgiven för er, drick härav alla, denna kalk är det nya förbundet i mitt blod, utgjutet för er till syndernas förlåtelse:”
  • Han gav oss avlösningen med löftet: ”Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna” (Joh.20:23)

För att vi ständigt skall ha hörsel, så att vi hör att Gud är en nådig Gud för Kristi skull, och syn så att vi ständigt ser Kristus som korsfäst, för vår inre syn, skall vi ivrigt hålla oss till evangelium i Ord och sakrament.

2 kommentarer:

  1. Det är bara det att själva termen 'sakrament' som är latinets variant av 'mysterion' bara används i NT om något helt annat: den hemligheten, Kristus i oss vårt härlighets hopp.' Något annat 'sakrament' vet kyrkan inte av om den skall hålla sig till skriften.Dopet, ordet, avlösningen må vara gåvor men de är inga hemlighetr i sakramental bemärkelse, det är hos apostlarna och profeterna exklusivt förbehållet den hemlighet som finns i pånyttfödelsen.

    Teddy Donobauer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teddy, man kanske inte ska haka upp sig på bregeppen. Ordet "sakrament" är ett praktiskt begrepp som är en samlingsbeteckning på dopet, nattvarden och avlösningen. Det är inte nödvändigt att använda just det ordet, men som sagt, praktikt. Det finns inte i Bibeln. Men det finns ju massor av begrepp som vi använder utan att de finns i Bibeln t.ex. teologi, predikstol, kyrkobyggnad, dopgrav, dopfunt osv osv.

      Radera