söndag 28 oktober 2012

Vad betyder ett godkännande?


När vi ser Kristus, begrundar honom, mediterar över honom, så ser vi framförallt på vem han är och vad Han gjort.

"Se, min tjänare som jag uppehåller, min utvalde, i vilken min själ har sin glädje. Jag har låtit min Ande komma över honom. Han skall utbreda rätten bland hednafolken. ” (Jesaja 42: 1)

"Min utvalde", säger Gud genom profeten. Och att han var Guds utvalde bekräftade Fadern vid hans dop.

Långt innan han gjort någonting, utfört något underverk; undervisat eller gått in i sin tjänst, försäkras han om Faderns kärlek, godkännande, utkorelse och behag. Så kunde han utstå människors hån, förakt och förkastelse. Folk i allmänhet kände inte behag i honom, men han bestod, han hade försäkrats om Faderns godkännande och behag.

Kristna vänner, vi upplever inte alltid människors godkännande och behag, de kommer inte att prisa oss för att vi står fast vid Guds Ord, tvärtom kommer de att hata oss. Men precis som för Sonen är det viktiga för oss att vi har Faderns erkännande. Då orkar vi stå ut och stå fasta i tron på Gud och hans Ord, då kan vi frimodigt bekänna Kristus för världen. 

Kristus har lidit döden för våra synder, han har gett oss förlåtelse. När Fadern godkände Kristi verk, så godkände han också oss, det var för oss han led. Hans rättfärdighet är vår rättfärdighet, hans helighet är vår helighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar