onsdag 10 oktober 2012

Aldrig riktigt ensamma genom tron på Gud

Gud lovar Jakob att vara med honom. Han säger:
 

Och se, jag är med dig och skall bevara dig vart du än går, och jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag skall inte överge dig intill dess att jag har gjort vad jag har lovat dig." (1 Mos 28: 15)

Det är väl ändå ett stort löfte, när man är ensam. När jag var liten så sjöng Pelle Karlsson på radion:

När du går över floden går du ensam

Han syftade på dödens flod. Men det är faktiskt fel. Guds barn är aldrig ensamma, inte ens i döden. Till Jakob sade Gud: ” Och se, jag är med dig…Jag skall inte överge dig.”

Skriften säger:

Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig” (Hebr. 13:5)

Vi kommer inte att undkomma livets stormar, eller motgångar. Men i medvetande om att han kommer att vara med, så behöver vi inte vara rädda.

När det åskar så kommer de små barnen till föräldrarna, eller när de drömt en mardröm kanske de kryper ner i sängen hos mor och far. Jag tror inte de tror att föräldrarna kan ta bort åskan eller mardrömmarna, men det är tryggt att vara med någon som är större eller starkare, det är tryggt att inte vara ensam när det är farligt. Det är en stor tröst Gud ger Jakob och dig och mig när han lovar att vara med oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar