lördag 27 oktober 2012

Profeten Jesaja såg Jesu dop


Profeten Jesaja säger å Guds vägnar:

Se, min tjänare som jag uppehåller, min utvalde"(Jesaja 42: 1)

När profeterna talade så fanns inget då och nu, de blickade in i Guds eviga sanning och skådade ofta det som skulle hända som fullbordat eller närvarande. Det var därför profeten senare kunde säga om Kristus:

" Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. " (Jes. 53: 5)  

Idag säger profeten:

"Se, min tjänare som jag uppehåller, min utvalde, i vilken min själ har sin glädje. Jag har låtit min Ande komma över honom."

Vart såg profeten, Kristus i just denna sekvens?

Såg han inte Kristus vi dopet? Såg han inte då himlen öppnades, då Faderns röst ljöd över Kristus:

"Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje." (Matt 3: 17)

Och så kommer Guds Ande över Kristus i en duvas skepnad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar