fredag 19 oktober 2012

Bevara våra hjärtan vid Guds Ord


Gud säger genom Hesekiel:
 
Jag skall ge dem ett och samma hjärta, och en ny ande skall jag lägga i deras bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur deras kropp och ge dem ett hjärta av kött, för att de skall vandra efter mina stadgar och hålla mina bud och följa dem.” (Hes. 11: 19 - 20)

Det är ett stort under att Gud omskapar de troendes hjärtan, ett så stort under att det kallas pånyttfödelse och en andlig uppståndelse.

Men när vi nu har nya hjärtan genom tron på Kristus, så är vi inte plötsligt problemfria. Det är därför Salomo manar oss:

”Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.” (Ords 4: 23)

Det Gud skapat måste bevaras rent. Ordet i grundtexten för "bevara" נְצֹר är här ett ord som används när man befäster en borg med murar, när man vaktar med noggrannhet något man vill skydda.

Vi bevarar våra hjärtan framförallt när vi håller oss nära evangelium i Ord och sakrament, när vi läser vår Bibel, går till kyrkan, lyssnar på predikan, tänker på vårt dop, tar emot nattvarden och avlösningen i bikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar