måndag 27 augusti 2012

Jeremia kunde inte hålla tyst


Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall uppfylla det löfte som jag har talat om Israels hus och Juda hus. I de dagarna och på den tiden skall jag låta en rättfärdig telning växa upp åt David. Han skall skaffa rätt och rättfärdighet på jorden. I de dagarna skall Juda bli frälst och Jerusalem bo i trygghet. Man skall kalla det så: HERREN vår rättfärdighet. Ty så säger HERREN: David ska aldrig sakna aldrig sakna någon som sitter på tronen i Israels hus och de levitiska prästerna skall inte sakna någon som varje dag inför mig bär fram brännoffer och förbränner matoffer och offrar slaktoffer.” (Jeremia 33:14-18)

Vet ni när profeten Jeremia gav oss de underbara orden som vi läst i texten, ord om en Gud som står vid sina löften, om en rättfärdig tronföljare åt kung David, om frälsning för Juda och Jerusalem och om en bestående offertjänst inför Gud?

Det var som en inspärrad fånge i kung Sidkias vaktgård ungefär år 587 f. Kr. Profeten hade varit fräck nog att tala om för kung Sidkia att Jerusalem skulle intas av de babyloniska arméer som nu belägrade staden och att kungen själv skulle tillfångatas (32:1-5). 

Hade det varit en människas ord, så skulle man kanske uppfatta orden som förräderi, som ett svek mot kungen, som ett sätt att sänka stridsmoralen hos soldaterna i Juda folks armé. Men Jeremia hade fått sitt budskap direkt från Gud, därför kunde han inte tiga. Gud hade ju sagt till honom när han kallade Jeremia: ”Se, jag lägger mina ord i din mun” (1:9).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar