fredag 17 augusti 2012

Ingen ursäkt för att det är Gud som verkar genom sitt Ord


Jesus sade:

"Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut." (Matt. 28: 18-20)

Inte ska vi bli förvånade över om uppgiften ser svår ut. Det är inte vi som ska göra jobbet. Gud gör jobbet genom sitt Ord när vi använder det. Gud rörde vid Jeremias mun och lade sina ord i den. Gud har gett oss sitt Ord genom profeter, apostlar och evangelister i Bibeln. 

När vi talar Guds ord, så är det Ordets kraft, inte din och min övertalningsförmåga, det handlar om.

Det hänger faktiskt inte på din och min utstrålning, utan på budskapet. Gud använder t.o.m. ovilliga redskap. Jona flydde från Guds kallelse att predika för Nineve. Men Gud hann ikapp honom. Gud använde en motvillig Jona att förmedla sitt Ord, och budskapet ledde till Nineves omvändelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar