tisdag 14 augusti 2012

Inga ursäkter, Gud är med


Vad har du och jag för ursäkter att inte gå när Gud kallar?

-Jag är för ung eller för gammal. (Mose var 80 år när han gick till till Farao).
- Jag är inte så bra på att tala.
- Jag har inte tillräckligt med kunskap
- Jag är för upptagen.
 - Jag är för blyg.
- Inte kan jag sånt.
- Jag kanske kan tjäna senare, inte just nu.

'Jag svarade: 'O, HERRE! Jag förstår inte att tala, ty jag är för ung.' Då sade HERREN till mig: 'Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart än jag sänder dig och tala vad jag än befaller dig. Frukta inte för dem, ty jag är med dig för att rädda dig, säger HERREN. ' Och HERREN räckte ut sin hand, rörde vid min mun och sade till mig: ' Se, jag lägger mina ord i din mun."(Jer. 1:6ff)

Argumentet Gud ger mot Jeremias ungdom var "Jag är med dig"

Kanske slår det oss att vad Kristus säger INNAN och EFTER han ger missionsbefallningen:

"Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut." (Matt. 28: 18-20)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar