måndag 13 augusti 2012

Jag kan inte!

Man kan ju undra hur smart Jeremia är när han ifrågasätter kallelsen av honom som skapat himmel och jord.

 'O, HERRE! Jag förstår inte att tala, ty jag är för ung. '(Jer 1: 6)

Men det är så vi människor fungerar eftersom vi inbillar oss att allt hänger på hur jag är och vilka förmågor jag har. "Inte klarar väl jag". Ibland kan ursäkter också vara ett försök till en köttslig flykt från något man anser vara besvärligt.

Gud kallar oss kanske inte till att vara profeter. Men visst har han kallat oss.

"Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen" (Mark. 16:15), har han sagt.

"Ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som kallat er från mörkret till sitt underbara ljus." (1 Petr. 2:9)

Så, vad säger vi? "Inte jag! Skicka någon annan."

Bibeln är fylld av människor med ursäkter. Jeremia sade att han var för ung. Somliga tror att han var i tonåren när Gud kallar honom. Kung David var en liten knatte när han blev smord till kung av Samuel och profeten Samuel själv var ett barn när Gud gav honom ett domens budskap över prästen Elis familj och Israel.
 
Självklart var det en naturlig ursäkt. I det gamla Israel skulle barn och unga tiga inför vuxna. Men Jeremia kallades till att tala Guds ord.

Bibelns folk är ändå inte så olika oss. Moses förklarade:
 
Men Herre, jag är ingen talför man. Jag har inte varit det tidigare, och jag är det inte heller nu sedan du har talat till din tjänare. Jag är trög att tala och har en trög tunga." (2 Mos. 4:10)  

När Gideon får uppdraget av Gud att rädda Israel från midjaniterna, så svarar han:

"O Herre, hur skulle jag kunna rädda Israel? Min ätt är ju den oansenligaste i Manasse och jag själv är den ringaste i min fars hus?"(Dom.6:15)

Men Guds kallelse handlar inte om vad du och jag kan. När Gud kallar dig och mig till sitt rike, så är det inte för att vi var mer lämpade än andra. När Gud kallar till sitt rike, så har vi inte råd att köpa inträdesbiljett dit. Kristus Jesus har redan betalt lösepenningen för oss med sitt eget blod. Han bjuder oss att komma och lyfter oss genom sin kallelse in i sitt rike.

När Gud kallar oss att tjäna honom i hans rike, så ger han oss samtidigt kraften och utrustningen att göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar