söndag 26 augusti 2012

Därför ändrar vi våra liv


Också hos profeten Jeremia förkunnas evangelium.

Gud säger till dem avvikit ifrån honom, till dem som svikit och bedragit honom.

”Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd förbliva över dig.” (Jer. 31:3)

Gud utlovar genom profeten Jeremia att ett nytt förbund skall slutas.

detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.  Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna HERREN!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg. ” (Jer.31:33,34)

Det förbundet inrättade Kristus Jesus när han kom till vår jord. Han upprättade ett nytt förbund. I detta nya förbund behövs inga nya offerpräster och offerlamm. Kristus är både präst och offerlamm. I det nya förbundet är Kristi Kyrka Guds tempel. I det nya förbundet får var och en som tror på Jesus Kristus, tro att hans eller hennes synder verkligen är förlåtna inför Gud i himlen. Kristus Jesus har genom sitt blod fullkomligt betalt för alla vår felsteg.

Genom tron är vi verkligen Guds sanna barn. Och tror vi på Kristus och litar på hans förlåtelse, så vill vi också varje dag lägga ifrån oss våra synder och uppstå med vår nya människa för att vandra i ett nytt leverne.

Att vi ändrar våra liv grundar sig inte på att vi är skrämda av Guds Lag, utan på att vi nu vet att våra synder är förlåtna, vi har frid med Gud och äger hopp om evigt liv. Därför vill vi ändra våra liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar