lördag 14 januari 2012

Vad är ett människoliv värt?

Hur mycket är ditt och mitt liv värt? Om du och jag fick sätta en prislapp på våra liv, vad skulle de kosta? Vi tänker omedelbart att sånt kan man aldrig säga. Vi har ingen rätt att värdera mänskligt liv.

Men låt oss ställa frågan: om vi hamnade i ett läge där vi var tvungen att värdera våra liv, hur skulle vi göra det?


Vad skulle t.ex. vara en rimlig kompensation för någon som räddade ditt eller mitt liv? Somliga riskerar ju sina egna liv genom att rädda andras, såna som söker efter överlevande i glaciärer eller hoppar ut i vägen för att rycka bort någon från en lastbil som far fram i 120 km/tim. Om någon frågade oss: ”hur mycket vill du ge för att jag inte skapa släppa taget om den här livlinan, vad skulle du och jag svara?

Hur mycket är mycket är ett människoliv värt? Hur mycket värderade Gud människoliv? Läs Joh 3:16

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar